Dřív neexistovaly organizace, které si udělaly prospěšný business z pobírání prachů na zlepšení podmínek minorit, aby následně podmínky zhoršily, vymyslely výmluvy, jak něco nejde a jak jsou minority v roli obětí. U moci nebyla Džamila, Kocáb, Šimůnková a jim podobní. Nebyly organizace, které si hrají na spasitele romské otázky.

Dneska takových organizací je hodně. Dneska se také Česko, které je v EU musí ohlížet na to, co řekne mezinárodní komunita.

Spousta cikánů po 1989 přišla z jiných zemí, ze Slovenska, Rumunska a dalších. Tradiční výmluva o nevzdělaní cikánů zní, že je Česko diskriminuje, schválně je posílá do zvláštních škol, učitelé neznají romskou historii (!!!) a neumějí učit děti ze sociálně slabých rodin. Podporuje se romština,  i když  ten jazyk většina cikánů nezná. Nějaká podmínka, že by děcka měla umět česky, než půjdou do školy nějak vyšuměla? Já si pamatuju, když jsem byl malej, byl jsem u doktorky a měl jsem testy, jestli jsem připraven na školu.


Chodí cikánské děti povinně do školek? A když není dítě připraveno na školu, proč nedostane odklad s tím, že rodiče ho musejí připravit, tj. základní znalosti, základní hygienické návyky a hlavně čeština. Neumějí li rodiče toto, pak by měla přijít nějaká organizace, místní spolek, kde by se toto zdůraznilo a učilo. Ne romská kultura, romský jazyk, ale Řím. Když jsi v Římě, dělej jako Římani. Ve škole a v práci by lidi měli mluvit česky, doma ať si mluví třeba klingoštinou. V dvojjazyčných a jiných domácnostech do jde, tak proč ne u cikánů? Protože na to kašlou a ví, že se nějak protlučou, dostanou dávky tak či tak? Protože si vláda nedovolí sáhnout na dávky, stačilo by dítě nechodí do školy - rodina nedostane dávky.

Zvláštní škola? Mnozí by ji nejraději viděli zrušenou, ale zapomínají na to, že vždy budou mírně mentálně opozdění nebo děti s poruchou učení. Kam je dáme? Vždycky budou muset mít speciální učitele. A když to bude jako v cizině zvláštní třída, bude to pořád zvláštní třída, jen ve stejné budově jako základní škola. Odstraní to problém, když se odstraní budova zvláštní školy?

Jak má učitel učit dítě ze sociálně slabší rodiny? Stejně jako jiné děti. Neromské děti ze sociálně slabých rodin také nemají výjimky nebo ano?

Nač má učitel znát romskou historii? K čemu? Aby věděl, že dřív kočovali, že věštili, živili se všelijak?  Učitel má učit, ale nemůže dělat chůvu jednomu nebo dvěma výjimkám ve třídě, nemůže je doučovat základní věci, a nebude se kvůli tomu učit cizí řeč.  Kam došlo školství v cizině s tou oslavou etnických minorit na úkor učení?  Nikam.

Procikánské organizace argumentují britskými školami, kde cikáni nejsou posílaní do zvláštních škol. Mno, jednak v UK nemají takové školy, druhak se nedělají nějaké testy a děcka se rovnou vrznou do tříd s ostatními cizinci apak je to už individuální, jakmile se naučí jazyk a naučit se ho musí, někdo je jedničkář a někdo čtyřkař. Jako jinde.

Zapomíná se ale na problémy s cikánskými zvyky, nač chodit do školy, když se dívka má vdávat v 15, když nejsou zvyklí na autoritu a obyčejný školní řád? Kanadská média o tom už ví svoje. I ta slavná Kanada přišla na to, jak to s tou diskriminací je.

 

Jak tohle všechno vyřešit, nevím. Jen vím, že Češi se musí přestat bičovat jako zlí a cikáni se musí přesvedčit, že nejsou oběti. Vykašlat se na EU a měřit jedním metrem. Všem. Zločin má být potrestán, dobré chování chváleno. A předkládat vzory, vzory integrovaných lidí z běžných cikánských rodin, které žijí ne v ghetu, ale mezi necikány. Nejdřív čeština, pak romština. Nejdřív škola, pak zábava. Upustit od stereotypů, že cikáni jsou blbí, ale maj hudební talent a  uměj tanyny. Štvou mě obě strany, jedna, která tvrdí, jak jsou cikáni tupí, druhá, která z nich dělá chudáčky zpěváčky.

I Gipsy nebo Bagárová jako vzor nejsou špatní, jenže aby mohli uspět MUSEJÍ UMĚT ČÍST, PSÁT A HLAVNĚ UMĚT ČESKY, ne si hrát na oběti.

Motivovat je, ale neomlouvat. Měřit stejným metrem. Jenže to by asi člověk v týhle banánový republice chtěl moc.

Hej, Roma lidi, when in Rome, do as ROMANS (not Roma) do!